#21: Kun lapsi ei pysty kouluun – miten tehdä koulunkäynnistä lapselle mahdollista?

Kun yksittäiset poissaolot muuttuvat arjeksi, vanhempi jää usein tilanteessa aivan yksin. Lapsi väsyy, koulu kipuilee ja kukaan ei tunnu johtavan kokonaisuutta. Tässä jaksossa käydään läpi kuulijalta saatu palaute – perheen tarinan siitä, miten pelkkä somatisointi ja väsymys kasvoivat pitkittyneiksi poissaoloiksi, ja miten toipuminen lopulta mahdollistui yhteistyön kautta. Pohdimme, mitä pitkittyneet poissaolot oikeasti tarkoittavat: ne eivät johdu laiskuudesta tai tottelemattomuudesta, vaan lapsen hermoston hälytystilasta. Siksi paluu kouluun alkaa aina ympäristöstä, ei lapsen “yrittämisestä”.

Jaksossa käydään läpi konkreettisia tapoja, joilla koulu voi tukea lasta: rakenteiden selkeyttäminen, eriyttäminen, turvallinen aikuinen, ennakointi, kevennetyt päivät, sensory breaks, sekä erityisesti sosiaalisten tilanteiden muokkaaminen, jotka monella kuormittavat enemmän kuin oppitunnit. Lisäksi puhumme siitä, miten lapsen ahdistus voi näyttäytyä aivan eri tavalla kuin aikuiset odottavat: hiljaisuutena, kohteliaisuutena, vetäytymisenä tai ylivireytenä. Ensimmäinen tavoite ei ole kokonainen koulupäivä – vaan yksi toimiva hetki koulussa. Kun se onnistuu, siitä voi alkaa polku takaisin koulunkäyntiin.

Tutustu meihin:

www.varapare.fi – onlinepalvelut
www.mindely.fi – kuntoutuspalvelut