#48: "Kyllä meidän aikana lapset tottelivat" – kun lähipiiri arvostelee vanhemmuuttasi
Tässä jaksossa puhutaan siitä, miltä tuntuu, kun lapsen käytöksen lisäksi joutuu puolustamaan myös omaa vanhemmuuttaan.
Moni neurokirjon tai haastavasti käyttäytyvän lapsen vanhempi on kuullut kommentteja kuten: "Kyllä meidän aikana lapset tottelivat", "Tarvitsisi vain vähän enemmän rajoja" tai "Kyllä minä ainakin sain omat lapseni käyttäytymään."
Mutta miksi läheisten sanat satuttavat usein enemmän kuin tuntemattomien kommentit?
Miksi arvostelu jää pyörimään mieleen vuosiksi?
Ja mitä tapahtuu, kun vanhempi alkaa itse uskoa siihen?
Jaksossa puhumme tutkimuksista, vanhempien kokemuksista sekä siitä, miten voit suojata omaa jaksamistasi silloin, kun ympäristö ei ymmärrä lapsesi haasteita. Koska joskus tärkein muistutus on tämä: Et ole huono vanhempi. Etkä ole yksin.
Kuuntele jakso ja nappaa mukaasi ajatuksia, jotka voivat helpottaa sekä omaa että lapsesi kuormitusta.
Haluaisimme myös kuulla sinun kokemuksiasi. Vastaa lyhyeen kuulijakyselyyn:
👉 https://www.varapare.fi/kuulijakysely
Jaksossa mahdollisesti mainittu timantti
👉 https://www.varapare.fi/timantti
Linkit jaksossa mainittuihin tutkimuksiin:
👉 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S088259632600151X
👉 https://link.springer.com/article/10.1007/s10578-025-01863-x